piątek, 7 lipca 2017

Replika - Lauren Oliver


Gemma to dziewczyna, która większość swojego dzieciństwa spędziła w szpitalu. Od zawsze miała ogromne kompleksy, przez co osoby z jej klasy na każdym kroku ciągle się z niej śmieją. Mimo że choroba nie wraca, to rodzice i tak trzymają ją pod kloszem, udowadniając tym, jak bardzo są opiekuńczy w stosunku do niej. Chłopcy omijają ją szerokim łukiem, być może dlatego dziewczyna każdego podejrzanego mężczyznę nazywa zboczeńcem. Jednak gdy nadarza się okazja wyjazdu wraz z przyjaciółką na Florydę, to Gemma jest wniebowzięta i nie może się go doczekać. Po pewnym incydencie dziewczyna podsłuchuje rozmowę swoich rodziców, którzy wspominają o tajemniczej klinice Heaven, znajdującej się na wyspie niedaleko miejsca, gdzie miała jechać wraz z najlepsza przyjaciółką. Mimo zakazu rodziców Gemma ucieka z domu, aby odkryć to, co ukrywają przed nią rodziciele. Co dzieje się w klinice Heaven? I co łączy Gemmę z Lirą, którą spotka na swojej drodze?

Lira to dziewczyna wychowywana w klinice, która nie, wie czym jest miłość albo też zwykła czułość. Traktowana jest jak królik doświadczalny, przez co nie ma pojęcia o tak podstawowych uczuciach. Jedynie doktor, która się nią od zawsze opiekowała, ukazuje jej świat z zupełnie innej strony. Nauczyła Lirę czytać, przez co dziewczyna wydaje sie znacznie mądrzejsza od pozostałych replik. 
Czym tak właściwie są repliki? 

Gemma i Lira to z pozoru dwie różne osoby, które łączą dwie różne historie.  Jednak okazuje się, że różnica pomiędzy nimi jest minimalna, a skrywana od zawsze prawda coraz bardziej wychodzi na jaw.

Książkę można czytać na trzy sposoby, jednak ja zdecydowałam się na sposób pierwszy, gdzie poznaje się historię oczami Gemmy.

Część o Gemmie mnie niesamowicie znudziła. Przyłapałam się na tym, że w pewnym momencie myślałam o czymś zupełnie innym, a nadal czytałam książkę, przez co musiałam wracać kilka stron wstecz i zaczynać wszystko od nowa. Kiedy akcja się rozkręcała, to było to tylko dosłownie na trzy minuty, a potem znowu na nowo dziwnym sposobem wzory matematyczne i pierwiastki stawały się interesujące.
Jednak cześć Liry wyglądała zupełnie inaczej. Przeczytałam ją jednym tchem i wydaję mi się, że to przede wszystkim zasługa tego, że świat był pokazany nie ze strony zwykłej osoby, jednak z oczu repliki człowieka.

Uważam, że fabuła książki jest jak najbardziej na plus. Wizja przerażającej przyszłości, bo kto wie, może czeka nas kiedyś to samo? Technologia już teraz jest tak rozwinięta, że aż strach pomyśleć co będzie za paręnaście lat.

Autorkę Lauren Oliver znam od pewnego czasu, jednak można przyjąć że nasze pierwsze spotkanie nie było udane. Swoją przygodę zaczęłam od książki "Delirium", która jak dla mnie okazała się niesamowicie nudna. Pierwsza część jeszcze była w miarę ciekawa, jednak pozostałych nie dało się po prostu w moim odczuciu czytać. Dokładnie tak samo było z serią "Czerwona Królowa". Kolejną jej książkę, którą przeczytałam była "Panika". Szczerze mówiąc, była bardzo ciekawa i na pewno kiedyś chciałabym do niej wrócić.

Podsumowując, Replika" to książka, która porusza problemy teraźniejszego świata. Pomysł podzielenia jej na pół jest jak najbardziej strzałem w dziesiątkę, ponieważ według mnie Lira "uratowała" Gemmę. Świetna pozycja dla młodzieży i przede wszystkim oryginalna. Klonowanie ludzi - tego jeszcze nie było! Książka w większości trzyma w napięciu i posiada mało rzeczy, do których można się przyczepić. "Replika" to naprawdę świetna zapowiedź kolejnej części i już nie mogę się doczekać, aż ją przeczytam

Dziękuję Wydawnictwo Otwarte za egzemplarz! 

13 komentarzy :

  1. Mi ta książka bardzo się podobała ❤ świetna recenzja!

    OdpowiedzUsuń
  2. Intrygująca tematyka. Choć muszę przyznać, że raczej nie sięgam po takie książki, to dla niej zrobiłabym wyjątek, bo naprawdę mnie zainteresowała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem szczerze, że nie spodziewałam się aż takiej ciekawej fabuły.

      Usuń
  3. Klonowanie ludzi - tego jeszcze nie było!
    Ależ oczywiście, że było. :D Jest nawet cała seria książek o takim klonie Amy dla młodzieży, której nazwy teraz już nie pamiętam.
    Co do samej Oliver, ja mam mieszane uczucia do jej twórczości. Bo chociaż Delirium czytałam dwa razy, to obie próby kontynuowania trylogii już mi nie szły. Za to Panika całkowicie mnie rozczarowała. :( Dlatego liczyłam, że Repliką może znów coś nadrobi, jednak jak widać nie koniecznie. :(
    Chciałam przeczytać, ale teraz już nie jestem pewna...

    Recenzje Koneko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego nie było jeszcze ani u mnie na blogu ani w mojej biblioteczce. Bo nic takiego jeszcze nie czytałam :D Trochę się źle wyraziłam, bo jak wiadomo milion filmów o klonowaniu i milion książek o tej samej tematyce. A reszta zależy już po prostu od gustu :)

      Usuń
  4. Mimo iż książka została napisana w ciekawy sposób, w ogóle do mnie nie przemówiła. Nudziłam się podczas czytania:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tylko podczas Gemmy, Lira była znacznie ciekawsza :)

      Usuń
  5. Naprawdę jestem jedyną, której ta książka się nie podobała xd :(
    No nic, ja czasami też mam spaczony gust :D
    Ale recenzja bardzo dobra!

    Obsession With Books

    OdpowiedzUsuń
  6. W podobnym klimacie do Delirium, a tamta historia bardzo mi się podobała. Na pewno przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Od dnia zapowiedzi bardzo chcę przeczytać Replikę. Mam nadzieję, że kiedyś mi się uda. :)

    Pozdrawiam serdecznie. :)
    niezapomniany-czas-czyli-o-ksiazkach.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Replika to moje pierwsze spotkanie z Lauren Oliver. Słyszałam wiele niepochlebnych opinii o Delirium, bałam się, że ta pani mnie zawiedzie. A tu ogromna niespodzianka, pomysł trafiony w sam środek, ale wykonanie ciut gorsze. Chciałabym dokładniej poznać wcześniejsze losy Liry.

    Pozdrawiam!
    mariadoeseverything.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Zgadzam się w 100 z Twoją recenzją. Gemmę ledwo skończyłam, a jak coś ominęłam to nawet tam nie wracałam, za to Lira to już inna bajka :D

    pozdrawiam! :)
    http://sunreads.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.